Wat is
spam? Spam wordt gedefinieerd als
unsolicited bulk e-mail (UBE), oftewel: mail die in aanzienlijke
hoeveelheden (bulk) en ongevraagd (unsolicited) wordt verstuurd.
Ongevraagd houdt in dat de ontvanger geen aantoonbare en expliciete
toestemming heeft gegeven voor de verzending van de e-mail. Bulk
houdt in dat de e-mail onderdeel is van een aanzienlijke hoeveelheid
e-mails, die elk voor een wezenlijk deel identiek zijn.
Om
als spam gekwalificeerd te kunnen worden dient een e-mail ongevraagd
en in bulk verzonden te zijn. Ongevraagde e-mails zijn normaal en
geaccepteerd, denk daarbij aan persoonlijk contact, een vraag die je
aan iemand naar aanleiding van zijn website stelt, etc. Bulk e-mails
zijn normaal en geaccepteerd, denk daarbij aan e-mail die je
ontvangt via mailinglists en nieuwsbrieven. Alleen de combinatie van
ongevraagd en in bulk verzonden maakt een e-mail tot spam.
Vaak (maar niet altijd) gaat het om commerciėle mail: men
wil je een product verkopen, van viagra of een hypotheek tot prozac
of porno. Ook ongevraagde aankondigingen van culturele evenementen,
politieke of activistische oproepen en dergelijke vallen echter
onder de noemer «spam».
Maar 't is voor een goed
doel! Mag dat ook niet? Nee, ook voor een goed doel mag je
niet spammen, want spam blijft spam. Bovendien, wat u een goed doel
vindt (een oproep voor een demonstratie of het zetten van een
handtekening) vindt een ander een ongewenste politieke uiting.
Hoe mag ik dan wel een mailing versturen? U
mag alleen massa email versturen als de ontvangers hier EXPLICIET en
aantoonbaar om gevraagd hebben. Dit principe heet confirmed opt-in.
Elke andere manier van massa mail (opt-out/opt-in) is binnen ons
netwerk NIET toe gestaan.
Wat is precies de goede
manier? De eigenaar van een e-mailadres moet expliciet en
aantoonbaar toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van e-mail
van een mailinglist.
Dat is betrouwbaar te verifiėren door
gebruik te maken van confirmed opt-in. Na aanmelding krijgt de
eigenaar van het e-mail adres een verzoek om bevestiging opgestuurd,
met daarin de vraag of hij zich daadwerkelijk wil aanmelden voor de
mailinglist (of voor een nieuwsbrief of iets dergelijks). Indien de
eigenaar van het bewuste e-mailadres geen bevestiging terugstuurt,
moet er vanuit gegaan worden dat iemand anders dat adres heeft
opgegeven (of dat de eigenaar zich heeft bedacht). Indien de houder
van dat e-mailadres de vraag bevestigt, geeft hij expliciet aan dat
hij toestemt met de ontvangst van e-mails via die mailinglist.
Om het helemaal goed te doen, wordt in de e-mail waarin de
houder van het e-mailadres om bevestiging wordt gevraagd een niet te
raden code meegestuurd. Alleen met die code kan de bevestiging
geretourneerd worden. Dat heeft als voordeel dat derden de
bevestiging niet kunnen vervalsen.
Tevens zou er in de
e-mail waarin om bevestiging wordt gevraagd een adres opgegeven
kunnen zijn via welke de houder van het e-mail vermeende misbruik
kan melden. Op die manier is beter na te gaan of de mailinglist
misbruikt wordt.
Het is dus de bedoeling dat bij een
inschrijving de gebruiker expliciet en aantoonbaar toestemming geeft
voor het ontvangen van e-mail van een mailinglist. Geeft hij deze
toestemming niet en ontvangt hij wel e-mail van die mailinglist,
zijn die e-mails op te vatten als spam.
Maar volgens
de Nederlandse wet mag er gewoon gespammed worden! Helaas is
de wetgeving rond spam e.d. op dit moment nog niet goed geregeld. Er
zijn een aantal wetten in aankomst die hier wel duidelijk op in
gaan. Tot dan is het volgens onze Algemene voorwaarden niet
toegestaan om deze activiteiten via of op ons netwerk te doen.
Ik heb van jullie een email gekregen met daarin een
spamklacht. Wat nu? We zijn hier heel duidelijk in. U moet
actie ondernemen om herhaling te voorkomen. We geven 1 (een)
waarschuwing, daarna sluiten we onze dienst af. Op welke manier dit
zal zijn ligt aan de dienst die afgenomen wordt. Mocht het een
zogenaamde "known-spammer" zijn, sluiten we direct af.
Maar de klacht is onterecht! Dat is iets wat
wij beoordelen. Let op, het is verplicht om via confirmed opt-in te
werken, wij kunnen u verzoeken om de confirmatie van de klagende
partij te overleggen. Kunt u dit niet dan kunnen wij niets anders
dan er van uitgaan dat het spam is.
Waarom nemen
jullie zulke strikte actie? Omdat bij spam ons netwerk en
onze naam in gevaar komt. Ons netwerk omdat we in zo genaamde
blacklists kunnen komen, waardoor het voor onze klanten niet meer
mogelijk is om email af te leveren bij bepaalde providers. Onze naam
omdat we door deze blacklists onze dienstverlening niet meer
optimaal kunnen houden, waardoor klanten weg gaan, of we potentiele
klanten mislopen. Dit is uiteraard een situatie die we altijd willen
voorkomen.
Voor meer informatie kunt u kijken op: www.spamvrij.nl
Buiten het hier genoemde is onverminderd van toepassing onze Acceptable Use
Policy
|